DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Moto

MOTOCYKLY

Zde jsou moje krasavice:

        Jawa 350/639 ročník 1991                 ČZ175/487 ročník 1987         Yamaha Virago XV535 ročník 1993

    

 

MZ150 ročník 1988                Moped Babetta ročník 1986                    Jawa Pionýr 21 ročník 1980 ??

       

Nejsem žádný velkofanda do motorek, ale od mládí jsem, s nějakou tou malou přestávkou, vždycky měl nějaký motocykl a když ne motocykl tak alespoň moped. Poprvé jsem si vyzkoušel sedět na něčem co nepohání vlastní síla, ale síla motorová byla samozřejmě slavná to Jawa 20 typ 05 tzv. Pionýr. Dodnes si pamatuji jak můj strýc mi na našem dvorku vysvětlil co je to spojka, plyn, řazení.... jenom o brzdách si nic nepamatuji. A tak to taky skončilo neslavně. Po ujetí zhruba 5 metrů, kdy sebou fichtl škubnul po neodborném puštění spojky a to vedlo k mému náhlému přidání plynu nadoraz (ono to totiž mělo tzv. rychlopal), nárazem do zídky. Naštěstí se nikomu (ani stroji ani mě) nic nestalo. No to mi mohlo být někajých 10-11 let.

Potom, už následovaly zdařilejší pokusy a to se stejným strojem mého táty, který měl navíc revmaplechy. Táta mi občas dovolil jet na tom někde kolem vody mimo silnici a tam jsem si to natrénoval a  získal lásku k jedné stopě s motorem.

Když mi bylo 15 let, tak jsem si ve Svazarmu udělal první řidičský průkaz na malé moto a dal si ten tátův fichtl dohromady. Zažil jsem na něm hromadu srandy a i docela krušných chvilek. Tak nějak jsem to přežil, a k mému údivu jsem ke svým 16. narozeninám dostal zbrusu novou motorku MZ 150 stříbrné barvy. No, to už byl stroj jak se patří. Bohužel narozeniny mám v zimě a motorku jsem dostal v létě. Pamatuji se na ta muka, kdy jsem se na ni chodil dívat do garáže, ale rodiče byli neoblomní a já jsem se jen párkrát mohl svést, když jsem tátu ukecal abychom zajeli k rybníku a já se tam mohl projet. Řidičák jsem měl hotový, ale vyzvednout jsem si ho mohl, až v den svých 17. narozenin. Tak se taky stalo a můžu říct, že si dodnes pamatuji jak jsem tátu přemluvil a vydali jsme se v prosinci do Litoměřic na dopravní inspektorát pro nový řidičák a já jel zpět, už jako právoplatný motocyklista.

Po revoluci mě nějak přepadla chuť podnikat a tak jsem motorku prodal za 12tis. Kčs a nakoupil dlažbu do nově zřizovaného obchůdku vytvořeného z garáže. Následovala koupě na díly rozebraného mopedu Stadion S11 za 500Kčs. Ten jsem si dal dohromady a na delší dobu to byl můj jediný dvoustopý dopravní prostředek. Měl jsem už auto (Škoda 100) a tak jsem stejně moc na mopedu nejezdil, protože - přece mám AUTO. 

Po vystřízlivění z podnikání jsem přešel z fabriky do soukromé firmy (obchůdek jsem měl jenom při práci) a tam jsem narazil na jednoho bývalého motokrosového závodníka, který mi jednou povídá "hele nechceš motorku za levno?". No slovo dalo slovo a on mi dohodil chlápka, který skoupil všechny motorky z bývalého místního Agrozetu. Otevřel garáž a řekl "tak si vyber, ale nic nepřendavej z jedný na druhou". Motorek tam bylo cca 20. Vesměs samé ČZ175 i jedna starší ČZ125. Vybral jsem si jednu co ji chyběl jenom plynový heft, ale jinak se zdála být OK. No a to je ta, kterou mám dodnes. Protože se firma odstěhovala do cca 20km vzdálené vesnice, používal jsem ji přes léto pro dopravu své maličkosti do práce.

Mezitím jsem zatoužil po jiném stroji a tak jsem na inzerát zakoupil Jawu 250 panelku. Ale nebyl to moc vydařený kup a tak i když jsem ji se značným úsilím dal nějak dohromady šla brzo z baráku, potom co se mi zedřel motor. Prodal jsem ji jednomu známému v Klecanech a vím, že jěště nějakou tu službu udělala.

Po delší době jsem se skamarádil s jedním kolegou v práci a on si zrovna dělal řidičák na motorku. Koupil si Yamahu Virago a občas jsme si vyjeli na motovýlet. Tam jsem pochopil, že moje ČZ175 je prostě zdržovadlo a zatoužil po něčem silnějším.

V roce 2004 jsem na inzetát zakoupil Jawu 350/639 z Mnichova Hradiště. Tu mám také dodnes. Jawička, už je přece jen silnější stroj a tak jsem kamarádovi tak + - stačil. No a on to Virago prodal a koupil si Suzuki SV650 a to mě samozřejmě vrátilo zpět do šnečí kategorie.... co se dá dělat. Léta jsem měl Jawu jako svůj hlavní motocykl a nedám na ni dopustit.

Letos (2015) jsem si říkal, že by to přece jenom chtělo zkusit něco nového a tak jsem si vyhlédl Yamahu Virago XV535 za 39tis. Kč a na podzim si jí pořídil v http://www.automotospeed.cz. První dojmy? Nadšení... za ty peníze krásná motorka a zatím mi děla jen radost.

11.4. 2017

Po delší době dopisuji další kapitolku. Nadšení z Viraga přešlo i na mojí ženu a tak netrvalo dlouho a 12. října 2015 jsme spolu jeli pro druhé Virago. Zakoupili jsme ho na jihu Čech. Říkal jsem, že to musíme stihnout než bude mráz. Nevím, ale hlásili ráno v rádiu, že jde o nejstudenější 12. říjen za dobu měření v Klementinu a tak jsem v -2 stupních celsiových jel přes celou republiku na motocyklu Yamaha Virago 535 DX.

Další šílenství nastalo na podzim roku 2016. Prostě již hodně let toužím po nějakém tom veteránovi a tak jsem pořídil motocykl JAWA 250/353-04 z roku 1959. Bez TP a ve stavu žalostném. Již více než půl roku se snažím uvést motocykl do co nejoriginálnějšího stavu. No jde to ztěžka.

16.2. 2017 jsem zakoupil "motocykl" JAWA PIONÝR 20 (přestavěný na 21) a to s platnými doklady a RZ. Stav si budete moci prohlídnout v sekci projekty. Každopádně opravy jsem dodělal (nebudu říkat renovace, protože zde mi opravdu nešlo o uvedení do originálního stavu, ale pouze o to aby to nějak vypadalo, jezdilo, svitilo a brzdilo). Prostě motocykl pro zábavu. 

 

 

 

 

 

 

na větší a další obrázky se můžete podívat do sekce Fotoalbum.